Publikacje

Wizyta w Naszyjniku Północy

<< Powrót do aktualności

W poniedziałek 26 czerwca z Mściwojowa wyruszył autobus do Debrzna w województwie kujawsko-pomorskim z przedstawicielami Grupy Partnerskiej Gór i Pogórza Kaczawskiego na pokładzie. Wyjazd szkoleniowy dla Partnerstwa Kaczawskiego współfinansowany został przez Program Agrolinia Fundacji Fundusz Współpracy w celu podpatrzenia działalności wzorcowego i jednego z najstarszych w kraju Partnerstwa "Naszyjnik Północy". Organizatorem wyjazdu było Stowarzyszenie na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Gminy Mściwojów, pełniące rolę Sekretariatu Partnerstwa Kaczawskiego. Debrzno jest centrum Partnerstwa "Naszyjnik Północy", w którym miejscowe Stowarzyszenie "Na Rzecz Rozwoju Miasta i Gminy Debrzno" prężnie działa, aktywizuje społeczność lokalną oraz współpracę partnerską pomiędzy wszystkimi sektorami. Działalność stowarzyszenia skupiona jest przede wszystkim na pomocy społeczeństwu lokalnemu, rozwoju przedsiębiorczości i turystyki, a sukcesów w tych dziedzinach z pewnością można im pozazdrościć.
Wizytę rozpoczęliśmy od odwiedzin w siedzibie stowarzyszenia - centrum lokalnej aktywności, gdzie oprócz Gminnego Centrum Informacji i Galerii Produktu Lokalnego, znalazło się miejsce dla dwóch fundacji - Fundacji "Naszyjnik Północy" oraz Fundacji Lokalnej Grupy Działania "Naszyjnik Północy", a także wielu innych instytucji - Ośrodek/Inkubator Przedsiębiorczości, Lokalny Punkt Informacyjny Eurodesk, Biuro Porad Obywatelskich, Klub Czysty Biznes, Punkt Informacyjny Narodowej Agencji Program "Młodzież" i inne.
Później Marek Romaniec - koordynator szlaku rowerowego Greenway - Naszyjnik Północy oraz Kasia Jankowska - zaprezentowali nam gminę Debrzno, historię miasta oraz zrealizowane projekty i osiągnięcia w zakresie przedsiębiorczości - Młyn, rynek, Szlak rowerowy "Greenway - Naszyjnik Północy", a potem park w Małym Buczku, gdzie na ścieżkach edukacyjnych pośród wielu cennych okazów drzew pięknie wkomponowano drewniane rzeźby oraz tablic informacyjnych, a także miejsce na ognisko z drewnianymi wiatami wokół. Dzień zakończyliśmy uroczystą kolacją w Cukierni "Angelika" nad Miejskim jeziorem.
Następnego dnia Prezes Stowarzyszenia - Pani Zdzisława Hołubowska zaprezentowała nam pozostałe projekty realizowane w ramach Grupy Partnerskiej "Naszyjnik Północy" - odwiedziliśmy Zespół Pałacowo - Parkowy w Starym Gronowie, gdzie dzięki Programowi Odnowy Wsi Pomorskiej Sołectwa Stare Gronowo udało się odremontować zabytkowy pałacyk i zagospodarować park - miejsce spotkań wszystkich mieszkańców oraz wszelkich wydarzeń kulturalnych we wsi. Pani Prezes zapoznała nas z historią i ewolucją Grupy Partnerskiej na przestrzeni lat: 1999 - 2005; celami działania; strukturą organizacyjna oraz programami partnerskimi.
Pochwaliła się również doskonałą współpracą z samorządem lokalnym i innymi organizacjami i instytucjami, a przede wszystkim z biznesem.
Na koniec odwiedziliśmy Galerię Produktów Lokalnych Naszyjnika Północy oraz przekształconą z kotłowni Świetlicę Wiejską w Skowarnkach, gdzie ubodzy mieszkańcy - byli pracownicy PGR-u, wyspecjalizowali się w wytwarzaniu Produktu Lokalnego - pięknych zwierzątek i stroików z witek brzozowych.
Do domu wróciliśmy pełni wspaniałych wrażeń oraz z bagażem prezentów dla najbliższych - brzozowymi jeżykami, drzewkami, koszyczkami a także z drewnianymi ptaszkami, miseczkami, malowanymi na szkle obrazkami, a przede wszystkim z pysznym ptasim mleczkiem o nazwie "Mleczko z doliny", które wytwarzane tylko lokalnie otrzymało markę lokalną "Naszyjnik Północy".